W gabinecie MoWa przeprowadzam diagnozę i terapię wad wymowy (dyslalii). W przypadku zniekształcenia artykułowanej głoski lub nie wybrzmiewania jej należy przeprowadzić diagnozę określającą przyczynę nieprawidłowej realizacji oraz ustalić plan terapii. Podczas diagnozy wad wymowy zostanie określona umiejętność artykulacyjna dziecka.
Sygmatyzm (seplenienie) – nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych trzech szeregów głosek: syczących – s, z, c, dz, szumiących – sz, ż, cz, dż oraz ciszących – ś, ź, ć, dź. W rozwoju mowy dziecka najpierw (2 -3 rok życia) pojawia się szereg ciszący (ś, ź, ć, dź), którym dziecko zastępuje dwa pozostałe. Później (3 -4 rok życia) – szereg syczący (s, z, c, dz), który zastępuje szereg szumiący. Jako ostatni (4 – 5 rok życia) dziecko opanowuje najtrudniejszy szereg szumiący (sz, ż, cz, dż). Zbytnie opóźnienia w opanowaniu poszczególnych szeregów lub ich deformacje wymagają korygowania.
Rotacyzm (reranie) - nieprawidłowa wymowa głoski r. Dziecko opanowuje tę głoskę najpóźniej (ok. 5 - 6 roku życia). Wcześniej zastępuje ją głoską l, a najmłodsze dzieci realizują ją jako głoskę j. Za wadę uznajemy nieadekwatną do wieku realizację głoski r przez jej zastępowanie oraz wszelkie deformacje.
Mowa bezdźwięczna - zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednikami, np. p zamiast b, t zamiast d. Dotyczy to wszystkich par bezdźwięczna - dźwięczna: p - b, f - w, t - d, s - z, c - dz, sz - ż, cz - dż, ś - ź, ć - dź, k - g. Często dzieje się tak, bo dziecko nie różnicuje głosek słuchowo (nie słyszy różnicy).
Rynolalia (nosowanie) - wymawianie głosek ustnych „przez nos” oraz trudności w wymowie głosek nosowych.
Kappacyzm oraz gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych, zmiana głoski k na t oraz g na d.